Montaż tempomatu Astra G benzyna

1
Witam!

W tym temacie chciałem Wam przybliżyć możliwość zamontowaniu tempomatu w Asterce G benzynowej z przepustnicą na linkę (czyli tam, gdzie nie ma opcji aktywacji tempomatu w ECU).

Niestety kiedy robiłem montaż w aucie wuja nie robiłem zdjęć, ale co jak i gdzie - wiem i mogę podpowiedzieć :)

Potrzebne rzeczy:

1. Manetka do Astry G, Zafiry (pierwszej) z 4 kabelkami do tempomatu - jest płytsza obudowa zespołu styków niż VA, VB, OB

2. Serwomotor z linką pasującą do naszego przypadku montażu. Nie pamiętam długości swojej linki, ale miała około 50-60cm.

3. Wtyczkę do serwomotoru. Jeśli nie uda się kupić wraz z wtyczką, to podobno pasuje wtyczka od złącza diagnostycznego z Vectry A ;)
Wtyczka do manetki tempomatu również mile widziana :)

4. Czujnik sprzęgła z wtyczką do Astry G.

5. Sprzęt do cięcia, lutowania, izolowania kabli. Dobrze by było zaopatrzyć się w taśmę materiałową tzw. szmatę do zaizolowania wiązek oraz może jakieś rurki karbowane do schowania kabli pod maską.

Plan działania:

1. Znaleźć miejsce do zamocowania serwomotoru pod maską i sposób prowadzenia i mocowania linki. W X16SZR u wuja serwomotor przykręciłem do nierdzewnych sanek od napędu CD z komputera i całość przymocowałem w komorze silnikowej do nadkola pasażera, dość nisko. Wykorzystałem do tego jakieś 2 fabryczne otwory w nadkolu, więc obyło się bez wiercenia. Linka wchodziła od dołu pod puchą powietrza nad wtryskiem i do tej puchy została przymocowana (były tam takie 2 półkoliste uchwyty coś jak do włożenia rury). Wykonałem więc z odcinka rurki PCV uchwyt klejony do pancerza linki i po wyschnięciu kleju po prostu wcisnąłem w te półkoliste uchwyty. Dalszy montaż nie powinien sprawiać problemu.

Zwrócić należy uwagę na to, aby pozostawał pewien luz na lince tempomatu przy całkowicie zamkniętej przepustnicy. Chodzi o to, aby po włączeniu silnika nie okazało się, że mamy za wysokie obroty bo na przepustnicę pręży linka tempomatu.

2. Wiązki elektryczne:

Przygotowujemy 3 tory kabli (kabel 0,5mm2):

A. Wiązka 3 kable od skrzynki bezpieczników do pedału sprzęgła, gdzie do dwóch lutujemy wtyczkę do czujnika sprzęgła, a ostatni kabel ciągniemy do pedału hamulca i lutujemy do kabla idącego do świateł stop (ten na którym pojawia się +12V po wciśnięciu pedału hamulca). Wbrew różnym opiniom nie jest potrzebny specjalny czujnik stop 4-pinowy.

B. Wiązka 6 kabli od skrzynki bezpieczników do manetki przy kierownicy. 4 kable do sterowania z manetki, a 2 pozostawiamy wolne na ewentualne zrobienie kontrolki załączenia.

C. Wiązka 9 kabli od skrzynki bezpieczników do komory silnika. Kable to "+12V po zapłonie", 3 kable od manetki, 1 od sprzęgła i 1 od hamulca. Siódmy i ósmy przewód to rezerwa na kontrolkę. Przewód dziewiąty przedłużamy do złącza diagnostycznego pod dźwignią hamulca postojowego.

D. Masę oraz sygnał z czujnika prędkości podłączamy już w komorze silnika. Ja masę brałem z klemy "-" z akumulatora, a sygnał prędkości ze złącza ECU silnika.

Wiązki staranie izolujemy taśmą szmatą zostawiając tylko końce do podłączania/lutowania. Na końcach lutujemy wtyczki od czujnika sprzęgła oraz wtyczkę manetki tempomatu. Lutujemy również wtyczkę do wiązki serwomotoru oraz kabel do czujnika prędkości do odpowiedniego kabla przy wtyczce do ECU.

Wiązkę z komory silnika przeprowadzałem do kabiny przy uszczelce przy lince do otwierania maski. Uczulam na dobre uszczelnienie tego miejsca aby do kabiny nie lała się później woda!

Wiązki łączymy ze sobą gdzieś za skrzynką bezpieczników, wg schematu poniżej:

[center]
Obrazek
[/center]

Jeszcze raz przypominam - kabel przy włączniku świateł stop lutujemy z kablem idącym do świateł (tam, gdzie po wciśnieciu pedału pojawia się +12V przy włączonym zapłonie).
Kabel czerwono-niebieski od serwa podłączamy do odpowiedniego pinu przy sterowniku silnika - zależy to od sterownika.

Wykonanie kontrolki tempomatu wymaga ingerencji w moduł serwomotoru i wyprowadzenie z obudowy modułu dodatkowego jednego przewodu. Jeśli kogoś interesuje to rozwiązanie, to będę temat rozwijał.

U wuja (aby nie ingerować przesadnie we wskażniki) kontrolka tempomatu to zielony LED w plastikowej ramce wokół zegarów. Natomiast z forum Astra-G wiem, że ikona-kontrolka tempomatu w zestawie wskaźników jest i jeżeli ktoś ma cierpliwość rozbierać zegary, to można również wrzucić kontrolkę do zestawu wskaźników (wymagany demontaż zegarów, dolutowanie jednego przewodu i LED-a)
Ostatnio zmieniony 13 stycznia 2013, 10:45 przez Janus, łącznie zmieniany 1 raz.

Re: Montaż tempomatu Astra G benzyna

5
cezar92 pisze:Witam! Jak możesz to napisz z którego pinu elektro magnesu trzeba wyprowadzić przewód do podłączenia kontroli? I może wiesz jak uruchomić cały tempomat bez podłączania do auta żeby sprawdzić czy wszystko działa? Pozdrawiam!
http://www.huryn.neostrada.pl/

Tutaj znajdziesz relacje z montażu w Vectra A. Generalnie masz opisane przygotowanie serwomotoru do kontrolki, z tą różnicą, że ja bym teraz przewód kontrolki wyprowadził odzielnie (poniewaz w Astra G jest możliwość pociągnięcia przewodu również do złącza diagnostycznego i szkoda pinu od kompa w gnieździe tempomatu).

Generalnie ostateczne testowanie modułu można zrobicć w kabinie auta z modułem wrzuconym przez szybę kierowcy (o ile wiązki wystarczy na długość). Przynajmniej ja zawsze tak robiłem. Procedurę opisałem trochę na swojej stronce.

Re: Montaż tempomatu Astra G benzyna

10
Witam
Schemat stworzony przeze mnie na podstawie kilku manuali dostępnych w sieci (część już nieaktywnych).
Jest to schemat dla instalacji robionej od zera w moim x16szr.
Do manuala użyłem: manetka 4pin z vectry b; serwomotor z sintry (ma długą linkę, ale pasuje każdy inny: vb, omega b itp; czujnik sprzęgła 2 pin (chyba z VC ale nie jestem pewny), czujnik stop pominięty
Obrazek


Co do kontrolki tempomatu, nie trzeba rozbierać serwomotoru, wystarczy dołożyć pin (gdyby nie było) do kości serwa pod oznaczenie J. Miałem 2 serwa, jeden rozebrałem i zrobiłem modyfikację, drugi podpiąłem bez modyfikacji - w obu przypadkach kontrolka działa.

Re: Montaż tempomatu Astra G benzyna

14
Opel Frontera B?? Jeśli X16szr to podłączasz, tak jak na załączonym wyżej obrazku.
oprócz tego link nr 1:
http://forum.astratuningteam.pl/viewtop ... 97&t=33823" onclick="window.open(this.href);return false;
Link nr 2
http://forum.astratuningteam.pl/viewtop ... ead#unread" onclick="window.open(this.href);return false;
Prostszego opisu już nie znajdziesz. Dla mnie największy problem stanowiło przymocowanie linki do przepustnicy, ale i na to znalazłem patent, który później nieco ulepszył TheMarvin.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Astra G”