Zaloguj    Zarejestruj
  • Autor
    Wiadomość

Problem z czujnikiem temperatury płynu chłodzącego C14NZ

Postprzez robson24-78 » 22 października 2014, 18:17

Witam.

Problem jak w temacie, ale najpierw opowiem co się wydarzyło.

Przez swoją głupotę ukręciłem króciec czujnika (wykręciłem czujnik żeby spuścić płyn przy wymianie a przy wkręcaniu przesadziłem z momentem obrotowym ;)
Szczęście w nieszczęściu - w kolektorze została dolna część czujnika, więc płyn nie wycieknie, czujnik zapasowy mam, ale trzeba zdemontować kolektor i coś wyczarować żeby usunąć resztki starego bez uszkodzenia gwintu - nie mam na to czasu bo samochód musi jeździć codziennie...
Sprawdziłem - czujnik to nic innego jak termistor NTC o rezystancji ok. 3 kOHm w 20 st.C. Kupiłem w elektronicznym mały termistorek i takiej rezystancji, sprawdziłem w domu - zachowuje się identycznie jak fabryczny.
Zaizolowałem, połączyłem jeden koniec z masą, drugi z końcówką wiązki i... Silnik niby pracuje poprawnie, zrobiłem adaptację komputera, ale wskaźnik na zegarach pokazuje cały czas maksymalną temperaturę, tak jakby czujnik był zwarty do masy... Odpinam kabel wiązki - wskazówka spada do minimum... Zgłupiałem...

Może ktoś ma jakieś przemyślenia co może być przyczyną? Dodam że oporu czujnika po zamontowaniu nie mierzyłem, zrobię to jutro rano. Czy poza oczywistą wersją ze zwarciem czujnika, macie jeszcze jakieś pomysły na przyczynę?
robson24-78
 
-#USER
 
Posty: 90
Dołączył(a): 26 listopada 2013, 10:02
Lokalizacja: Toruń

Re: Problem z czujnikiem temperatury płynu chłodzącego C14NZ

Postprzez marpas » 22 października 2014, 21:34

skoro czujnik ci pokazuje max temp po wlaczeniu zapłonu bez uruchomienia silnika tzn ze ma totalne zwarcie . co do tech wykręcenia czujnika to proponuje trojkatny kawalek met dość ostro zakończony tak aby po delikatnym wbiciu można było wykrecic nie rozwalając gwintu w kolektorze . może ktorys z małych torxow podpasuje .dawniej to się robilo nawet trojkatnym pilnikiem ale to nie ta srednica -może być kłopot . ogolnie sa do tego celu zestawy z wiertłem i gwintownikiem z lewym gwintem .. tzw wykretaki .
adaptacje możesz powtarzac do śmierci i nic ztego . czujnik do kompa ma wtyczke na dwa piny i zwykle niebieska obudowę a czujnik na zeg stoi odwrotnie bo w pionie i z niego nic nie dociera do kompa . dlatego silnik ci chodzi ok a zegar pokazuje max bo jego czujnik na wsowke z niebieskim kabelkiem podaje mase . czyli jak z tego wynika czujnik na zegar nie ma nic wspólnego z temp jaka otrzymuje komp bo od tego jest inny czujnik .nie próbuj glupiec tylko wpisz w gogle : czarnik neostrada: i wejdź w zakladke opel . wybierz odpowiedni silnik i się ucz . poza tym pomiar termistora miernikiem to totalna porazka . termistor ma to do siebie ze każdy pomiar wykonany przez podlaczenie miernika na ok 1-2 sek jest obarczony sporym bledem ponieważ prad z miernika powoduje delikatne podgrzanie termistora i zmiane jego oporności . ponadto producenci podaja oporność termistora dla temp +20*C jakoopornosc katalogowa . wszelkie pomiary w temp niższej lub wyższej będą obarczone bledem a wiec to co zmierzyles to totalna kicha . pomiar oporności termistora aby był w miare wiarygodny nie powinien trwac więcej jak pol sek wiec miernik nie za bardzo się do tego nadaje . będzie robil jako wskazbnik a nie miernik wiec pomiar będzie obarczony ok 20-30%bledem . musial bys w tym przyp zastosować szeregowy rezystor 0,5%o wartości ok 2 --3 kohm i od wyniku pomiaru odjąć wartość rezystora co i tak nie będzie zbyt dokładne . pamiętaj ze termistor w-g ogolnej zasady zmienia swoja oporność od temp +20 do +100* o jeden rząd wielkości czyli jak masz termistor 3 kohm to w temp ok 100% jego oporność będzie rzedu 250-300ohm i zapomnij o jakiejkolwiek liniowości względem temp . to element nieliniowy . !zegar reaguje w zakresie od ok 250 ohm do 0 ohm i wszelkie inne oporności nei sa w stanie wymusić w obwodzie pomiarowym przepływu pradu który by wymusil jakikolwiek ruch wskazówki od 0 w gore . . opuszczając niebieskie pole to już temp plynu ok 70 * . popatrz na skale i znajdz jakakolwiek analogie do liniowego działania przy 100* czujnik ma oporność ok 40-44ohm . tak samo działa czujnik paliwa . na autokaciku znajdziesz w dziale FAQ temat z tabela działania czujnika paliwa . to samo dotyczy zeg temp tyle ze skale litr. zastąpiono skala temp . oczywiscie do wynikow należy dodac oporność wew samego ustroju i wtedy wsio jest na talerzu . troszkę matematyki nie zapominać o jednostkach . :564:
marpas
 
-#USER
 
Posty: 1400
Dołączył(a): 23 lutego 2009, 08:22
Lokalizacja: BDG.

Re: Problem z czujnikiem temperatury płynu chłodzącego C14NZ

Postprzez robson24-78 » 23 października 2014, 14:04

marpas, dzięki za elaborat, ale do niczego nie są mi te informacje potrzebne tak naprawdę... Znam zakres zmian oporności fabrycznego czujnika - sprawdziłem go w ten sam sposób co potem kupiony termistor, który zachowuje się dokładnie tak samo - od 20 do 100 st.C opór spada mu mniej więcej o rząd wielkości i nie chodzi tu o żaden błąd pomiaru, bo pomiar nie ma być nie wiadomo jak dokładny.
Dzięki za rozwianie wątpliwości (bo tutaj je miałem), co do samej funkcji tego czujnika - obawiałem się że może on być podłączony do kompa silnika i wtedy byłaby kiszka a tak mogę sobie na spokojnie kombinować.
Z wykręceniem resztek czujnika dam sobie radę, ale jak już pisałem muszę w tym celu ściągnąć kolektor żeby jakieś resztki czy opiłki nie dostały się do układu chłodzenia.

Jedyne co mi przychodzi do głowy to uszkodzenie czujnika podczas montażu albo to że oryginalnie nie jest to zwykły termistor...
robson24-78
 
-#USER
 
Posty: 90
Dołączył(a): 26 listopada 2013, 10:02
Lokalizacja: Toruń

Powrót do Chłodzenie silnika

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość