Zaloguj    Zarejestruj
  • Autor
    Wiadomość

Poradnik op-com z astrą J

Postprzez KaMYk » 31 maja 2016, 22:27

Korzystając z uprzejmości kolegi z forum insigni, za jego wiedzą i zgodą, zamieszczam poniżej zebrane informacje pomocne w korzystaniu z op-coma w autach typu insignia i astra J.
Moduły elektroniczne tych aut są bardzo podobne lub wręcz takie same i jak widać na poniższych zdjęciach procedury kolegi Engine dotyczą insigni, a moje Astry J i są identyczne. Rożnica polega wyłącznie na wyborze odpowiedniego auta z listy wyboru, dalsze ekrany i funkcje wyboru, czy programowania są identyczne.
Ja korzystam z nowszego softu, który współpracuje tylko z interfejsem zakupionym w firmie adako, dlatego starsze egzemplarze i starszy soft może nie mieć aktywnych niektórych możliwości programowania.

Obrazek WAŻNE Obrazek
Poradnik stworzony wyłącznie dla INSIGNIA CLUB POLSKA.
Zakaz kopiowania oraz rozpowszechniania bez mojej zgody!


Podziękowania dla kolegi kmy za pomoc przy tworzeniu poradnika.

Stworzyłem poradnik dla obecnych i nowych użytkowników OP-COM’ów. Dzięki niemu dowiesz się jak:

Obrazek Sprawdzić VIN i numer sterownika ECU (przydatne podczas chip-tuningu)
Obrazek Sprawdzić stan DPF’u
Obrazek Odczytać i skasować błędy
Obrazek Rozszerzyć komputer
Obrazek Zmienić rozmiar kół w sterowniku (przydatne przy zmianie kół na inny rozmiar)
Obrazek Skalibrować hamulec ręczny sterowany elektrycznie


Podstawy
Aby móc w ogóle zacząć grzebać w komputerze Insignii potrzebne będą:
- Interfejs OP-COM (do kupienia na naszym forum) Pokaż
- Oprogramowanie Vaux-Com 120309a Pobierz
- Sterowniki do interfejsu Pobierz
- Program do rozpakowania zarchiwizowanych plików (np. WinRar) Pobierz

Instalacja oprogramowania powinna przebiegać w następującej kolejności:
- Wyłączenie weryfikacji cyfrowego podpisu sterowników
- Instalacja sterowników
- Wypakowanie i uruchomienie Vaux-Com

Wyłączenie weryfikacji cyfrowego podpisu sterowników
Użytkownicy systemu Windows 7, 8, 8.1 oraz 10 przed instalacją muszą wyłączyć weryfikacje cyfrowego podpisu sterowników. Dla systemu Windows 8/8.1 procedura wygląda trochę inaczej niż dla systemu Windows 10. W internecie jest wiele poradników na ten temat. Poniżej linki do przykładowych poradników:
Windows 8/8.1: Pokaż
Windows 10: Pokaż

Instalacja sterowników
Ściągamy plik o nazwie CDM v2.10.00 WHQL Certified.rar i otwieramy go przez program do archiwizacji plików (np. WinRar). Klikamy dwa razy na plik CDM v2.10.00 WHQL Certified.exe i instalujemy sterownik.

Wypakowywanie i uruchamianie Vaux-Com
Pobieramy plik VAUX-COM 120309a.rar i wypakowujemy zawartość programem do archiwizacji plików (np. WinRar) na pulpit. Otwieramy wypakowany folder i uruchamiamy plik OP-COM.exe.

Test interfejsu
Po instalacji trzeba sprawdzić, czy wszystko zostało zainstalowane poprawnie. W tym celu uruchamiamy oprogramowanie Vaux-Com (OP-COM.exe), podłączamy interfejs pod złącze USB (intefejs nie musi być wpięty do samochodu) i klikamy „Settings” a potem „Test Interface”:
Obrazek
Obrazek

Jeśli po wykonaniu testu, pojawi się okienko jak poniżej, to znaczy że wszystko zostało zainstalowane poprawnie.
Obrazek

Obrazek WAŻNE Obrazek
Wszystkie poniższe czynności wykonywałem na włączonym silniku.

-------------------------------------------------------------------------------------

Obrazek Sprawdzenie VIN oraz rodzaju sterownika ECU Obrazek

Podłączamy interfejs do samochodu oraz do komputera. Uruchamiamy Vaux-Com i wybieramy „Diagnostic”, potem rok produkcji samochodu oraz model.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po wybraniu roku produkcji oraz modelu, wybieramy „Vehicle
Obrazek

Potem „Car Identyfication
Obrazek

Po prawej stronie mamy wyświetlone informacje nt. VIN’u oraz rodzaju sterownika ECU. Numer VIN podczas korzystania z programu jest wyświetlany także w wielu innych miejscach.
Obrazek

-------------------------------------------------------------------------------------

Obrazek Sprawdzanie informacji dotyczących filtra DPF Obrazek

Po wyborze roku produkcji oraz modelu samochodu, wybieramy „Engine
Obrazek

Rodzaj silnika (mój to A 20 DTH):
Obrazek

W następnym oknie klikamy w „Measuring Blocks
Obrazek

Następnie „Exhaust Aftertreatment Data
Obrazek

W kolejnym oknie mamy wyświetlone informacje na temat zapełnienia, statusu regeneracji w %, dystansu przejechanego od ostatniego wypalania oraz dystansu przejechanego od ostatniej wymiany filtra DPF.
Obrazek

-------------------------------------------------------------------------------------

Obrazek Odczytanie i kasowanie błędów Obrazek

Po wyborze roku produkcji oraz modelu samochodu, wybieramy „Vehicle
Obrazek

Wybieramy „Detailed Vehicle DTC Information
Obrazek

Czekamy aż interfejs sprawdzi błędy na wszystkich modułach. Jeśli wyskoczy „No communication” nie ma co panikować. Możliwe, że w naszej wersji samochodu tego modułu nie ma bądź jest on dostępny po wyłączeniu bądź włączeniu silnika.
Obrazek

Po zakończonym skanowaniu, wybieramy „Show All Fault Codes” aby zobaczyć kod i opis znalezionych błędów.
Obrazek
Obrazek

Aby usunąć znalezione błędy, klikamy na „Clear All Fault Codes”. Podczas usuwania, mogą pojawić się różne komunikaty o błędach na zegarach. Nie musimy tym się przejmować, po chwili same znikną.
Obrazek

Po zakończonym usuwaniu, po prawej stronie pojawią się napisy „Cleaned”. Jest to potwierdzenie, że interfejs usunął błędy z modułów.
Obrazek

-------------------------------------------------------------------------------------

Obrazek Rozszerzanie komputera Obrazek

Po wyborze roku produkcji oraz modelu samochodu, wybieramy „Body
Obrazek

Potem „Instrument Cluster
Obrazek

W nowym oknie wybieramy „Programming
Obrazek

Następnie „Program Vatiant Configuration
Obrazek

W następnych oknach pojawią się opcję do wyboru. "Present" oznacza włączony, "Not Present" oznacza wyłączony. Poruszamy się po stronach klikając przycisk „Next” lub „Previous”. Trzeba pamiętać, że nasz samochód może nie być wyposażony we wszystkie moduły, z których są dostępne informacje do wyświetlenia. Na przykład, jeśli samochód nie jest wyposażony w kamerę do odczytu znaków, włączenie opcji wyświetlania znaków nie będzie działało. Poniżej przetłumaczone (w miarę możliwości) opcje do wyboru.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po wyborze opcji, które nas interesują wybieramy przycisk „Program” i zatwierdzamy w nowym oknie przyciskiem „Tak”.
Obrazek

Po udanym programowaniu pojawi się komunikat. Można wyłączyć i włączyć zapłon. Nowe opcje wyświetlacza powinny być dostępne.

-------------------------------------------------------------------------------------

Obrazek Zmiana obwodu kół (dzięki koledze kmy) Obrazek

Wybieramy Diagnostics
Obrazek

Rocznik
Obrazek

Auto
Obrazek

Segment modułów, tu Engine
Obrazek

Rodzaj silnika (A20DTH jak w moim przypadku)
Obrazek

Dane sterownika, tylko wyświetlanie, klikamy Programming
Obrazek

Wybieramy Program Tyre Circumference
Obrazek]

Pojawia się ekran z aktualna wartością w centymetrach
Obrazek

Wprowadzamy nową i klikamy Perform Coding
Obrazek

Pojawia się info o zaprogramowaniu, potwierdzamy i jeszcze raz klikamy Program Tyre Circumference
Obrazek

Nowa wartość jest widoczna, czyli zaprogramowana
Obrazek

-------------------------------------------------------------------------------------

Obrazek Kalibracja hamulca ręcznego sterowanego elektrycznie (dzięki koledze kmy) Obrazek

Pierwsze ekrany wyboru jak przy zmianie obwodu kół, w opisie powyżej.

Wybieramy Diagnostics:
Obrazek

Rocznik:
Obrazek

Model auta:
Obrazek

Następnie Chassis:
Obrazek

Potem Park Brake Control Module:
Obrazek

Teraz następuje połączenie z modułem i po zakończeniu testu modułu wybieramy Output Tests

Obrazek

Pojawia się ekran z czterema opcjami.
- Pierwsza to serwisowe zwolnienie hamulca
- Druga to serwisowe zaciągnięcie hamulca
- Trzecia to procedura wymiany linki
- Czwarta to kalibracja linki, czyli to, co nas dziś interesuje, wybieramy:
Obrazek

Poniższy ekran pokazuje parametry takie jak:
- Napięcie baterii
- Status kalibracji
- Status hamulca
- Licznik pozycji linki - u mnie 210 przed kalibracją, ta wartość się zmienia
- Licznik cykli, liczy każdy cykl, zaciągnięcie i zwolnienie powoduje zmianę o 2 jednostki.
Obrazek


Klikamy na Start Activation i następuje całkowite zwolnienie linki, aż na liczniku pozycji linki pojawia się zero
(złapałem ekran na wartości 68) Jednocześnie zaświeca się kontrolka hamulca na liczniku auta oraz zmienia się w górnym rogu ekranu Status Testu na Active:
Obrazek

Następnie linka całkowicie się zaciąga, wartość licznika pozycji linki osiąga wartość ponad 800 jednostek
(złapałem ekran na wartości 622):
Obrazek

Po kilku zaciągnięciach i puszczeniach linki ustawia się na wybranej pozycji i kalibracja się kończy
(na górze ekranu status Inactive):
Obrazek

U mnie się ustawiło na wartości 242. Teraz wychodzimy z tego ekranu przyciskiem Back. Zaciągamy hamulec przyciskiem na tunelu i następnie zwalniamy hamulec. Teraz gaśnie kontrolka hamulca na liczniku.
Na op-comie mamy poniższy ekran. Znów wybieramy Park Brake Calibration:
Obrazek

Hamulec zwolniony linka na pozycji 242:
Obrazek

Hamulec zaciągnięty, linka na pozycji 826:
Obrazek


Powodzenia przy modzeniu ;)
Engine

-------------------------------------------------------------------------------------

Ciąg dalszy, tym razem:

Obrazek Test kontrolek, wskazówek i wyświetlacza centralnego. Obrazek

Wybieramy kolejno: Diagnostics

Obrazek

Rocznik

Obrazek

Auto

Obrazek

Grupę ustawień Body

Obrazek

Następnie Instrument Cluster

Obrazek

Następuje połączenie ze sterownikiem i pojawia się ekran

Obrazek

Wybieramy przycisk Output Tests, pojawia się ekran

Obrazek

Wybieramy dla:
test kontrolek – All indicators

pojawia się ekran

Obrazek

Klikamy Start activation i patrzymy na wskaźniki

Obrazek

Klikamy Stop activation i wracamy do ekranu

Obrazek

Analogicznie wybieramy:

Test wskazówek – Instrument Cluster Gauge Sweep, następnie Start Activation I patrzymy na licznik

Obrazek

Znów Stop Activation powrót do wybory testów i dla testu wyświetlacza centralnego wybieramy opcję Driver Information Center Segments
Klikamy Start Activation i patrzymy na licznik

Obrazek

Klikamy Stop Activation następnie klikamy Back i wracamy do ekrany z informacjami o sterowniku IPC. Wracamy do ekranu wyjściowego i koniec.
Nie robiłem zrzutów ekranu startu testu wskazówek i wyświetlacza, bo są takie same jak w przypadku startu testu kontrolek.

-------------------------------------------------------------------------------------

Ciąg dalszy, tym razem:

Obrazek sprawdzenie parametrów systemu zasilania paliwem Obrazek

Po uruchomieniu programu klikamy: Diagnostyka>Rocznik>Model>Silnik> i mamy

Obrazek

lub:

Obrazek

Klikamy Bloki pomiarowe (Measuring Blocks) i mamy:

Obrazek

lub:

Obrazek

klikamy Dane układu paliwowego (Fuel System Data) i mamy:

Obrazek

lub

Obrazek

i następna strona:

Obrazek

lub

Obrazek

Kolejne strony już nie robiłem zrzutów.
KaMYk
 
Klubowicz
 
Avatar użytkownika

Posty: 1406
Dołączył(a): 21 marca 2015, 06:57
Lokalizacja: Płock
Województwo: Mazowieckie
Imie: Krzysztof
Numer klubowy: K056
Auto: Astra J
Silnik: A20DTH
Pojemność: 2.0 CDTI
Telefon: 691999765

Re: Poradnik op-com z astrą J

Postprzez Zbyszekd » 5 czerwca 2017, 15:29

Witaj.
Super tutorial. Duże piwko się należy.
Ja chciałem dopytać. Gdy zamienię wyświetlacz MIDLEVEL na UPLEVEL lub UPLEVEL COMBII da się jeszcze coś wycisnąć z komputera?
Pozdrawiam.
Zbyszekd
 
-#USER
 
Posty: 2
Dołączył(a): 19 marca 2017, 12:07
Województwo: Świętokrzyskie
Imie: Zbyszek
Auto: Astra
Silnik: A17DTJ
Pojemność: 1,7

Re: Poradnik op-com z astrą J

Postprzez KaMYk » 5 czerwca 2017, 20:53

pewnie się da :)
KaMYk
 
Klubowicz
 
Avatar użytkownika

Posty: 1406
Dołączył(a): 21 marca 2015, 06:57
Lokalizacja: Płock
Województwo: Mazowieckie
Imie: Krzysztof
Numer klubowy: K056
Auto: Astra J
Silnik: A20DTH
Pojemność: 2.0 CDTI
Telefon: 691999765

Re: Poradnik op-com z astrą J

Postprzez biniekz » 16 września 2019, 19:11

Bardzo proszę o wstawienie brakujących, przedawnionych zdjęć tego poradnika.
biniekz
 
-#USER
 
Posty: 1
Dołączył(a): 16 września 2019, 19:08
Województwo: Małopolskie
Imie: Zibi
Auto: ASTRA J
Silnik: A17DTR
Pojemność: 1.7

Powrót do Astra J

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość